• Bel ons: +31 (0)183-73 07 22 of maak online een afspraak

Wist u dat 75% van de werknemers geen ontslag neemt vanwege de baan, maar vanwege de manager? De auteur van deze blog stelde op Linkedin de vraag: ‘Wat is de allergrootste fout die leidinggevenden maken?’. Daarop kwamen honderden reacties. In dit artikeltje de acht fouten die managers volgens hun eigen werknemers het vaakst maken.

  1. fouten-managersMicromanagen
    Leiders die beslissingen, processen en andere mensen willen domineren, leiden vanuit angst in plaats van visie.
  2. Leiden vanuit macht of ego
    Niet in staat zijn om fouten toe te geven, wordt als heel vervelend ervaren. Zelfs de wetenschap laat zien dat sommige vormen van trots slecht samengaan met zakelijk succes.
  3. Niet luisteren
    Het gebrek aan actief en respectvol luisteren, is een duidelijke tekortkoming bij velen. Authentiek luisteren zou maar zo een van de meest onderontwikkelde vaardigheden bij leiders kunnen zijn.
  4. Volgers niet waarderen
    Veel leiders zien de waarde van volgers niet. Het gaat dan om leiders die iedereen inwisselbaar vinden, in plaats van te kijken naar de waarde van individuen.
  5. Zelf stilstaan in hun ontwikkeling
    Veel leiders vinden leiderschapsontwikkeling op lagere niveaus heel erg belangrijk. Maar ze ‘vergeten’ dat het voor henzelf soms ook broodnodig is.
  6. Gebrek aan grenzen
    Sommige leiders vergeten dat er professionele grenzen zijn. Wanneer een leider ineens probeert om leuk en gezellig te doen met ondergeschikten, vervagen er grenzen die wel degelijk belangrijk zijn.
  7. Geen feedback willen ontvangen
    Veel managers lijken niet echt geïnteresseerd in feedback van de werkvloer. Ze reageren defensief, ze stellen geen enkele vervolgvraag, maar vallen gewoonweg stil, of ze beginnen meteen met het geven van allerlei (theoretische) uitleg.
  8. Leiderschap niet willen delen
    Kennelijk is het aantrekkelijker voor veel leiders om zelf alles te bedenken. Dit terwijl het veel logischer is om medewerkers te betrekken bij het nemen van beslissingen. simpelweg omdat zij vaak het beste weten wat er in een bedrijf gebeurt.

 

Bron: P&O actueel